Als je flow ervaart werk je hard, zonder in de stress te schieten. Je bereikt meer en je wordt er bovendien gelukkiger van. Het ideale concept dus! Maar wat is flow precies en hoe bereik je meer momenten van flow? Lees het hier!

 

In dit artikel vind je:
  • Wat een staat van flow is
  • Hoe je meer flow kunt bereiken

 

Wat is flow precies?

 

De Hongaars-Amerikaanse onderzoeker Csikszentmihalyi, uit de positieve psychologie, is de grondlegger van het begrip flow. Flow is een bewustzijnstoestand, met als kenmerken dat je doelgericht en geconcentreerd bezig bent, volledig opgaat in wat je doet, de tijd daardoor vergeet, helemaal in het hier en nu bent, en jezelf en je gedachten of zorgen daardoor vergeet.

 

Flow is een natuurlijke staat van zijn, die je bijvoorbeeld kunt ervaren als je aan het werk bent, studeert, of een artikel schrijft. Misschien ken je zo’n moment van flow ook van sporten, of dansen. Zelf ervoer ik het gisteravond nog, tijdens de les skaten. Ik zat er helemaal in, moest me concentreren om de nieuwe dingen (sleeprem, overstappen) onder de knie te krijgen, genoot van het soepele rollen over het gladde asfalt, en vergat helemaal de tijd en de deadline die me nog te wachten stond. Heerlijk!

 

Je kunt dit gevoel van flow ook ervaren als je een boek leest, waar je helemaal in opgaat en waarbij je alles om je heen vergeet. Of wanneer je muziek maakt, of een geanimeerd gesprek voelt. Een goed voorbeeld van flow vind ik ook kinderen die spelen en helemaal opgaan in hun spel. Als je iets tegen ze zegt en ze reageren niet, is dat vaak geen onwil, ze zijn gewoon even ‘weg’ en zijn op dat moment helemaal dát wat ze doen, zonder zich met andere dingen bezig te houden of aan iets anders te denken. Mooi toch?

 

Hoe kun je zelf meer flow bereiken?

 

Om zelf vaker zo’n toestand van flow te ervaren, is het belangrijk om te zorgen voor positief en intensief bezig zijn met één ding. Wanneer je intensief en geconcentreerd bezig bent, sta je jezelf toe erin op te gaan. Zorg dus voor een gerichte energie, door een duidelijk doel te hebben, en zorg voor focus, voor single-tasken dus. Sluit dan ook alle afleiding uit: Ben je bijvoorbeeld een stuk aan het typen? Zorg dat je mail en Facebook gesloten zijn op je laptop en dat je ook je smartphone uitdoet, zodat je niet wordt afgeleid.

 

Het belangrijkste hierbij is dat je zorgt voor evenwicht tussen de uitdaging (dat wat de taak van je vraagt) en je vaardigheden (je vermogens om de taak goed uit te voeren). Als de uitdaging groot is en er veel van je vaardigheden wordt gevraagd én dit dus ook in evenwicht is, dan kan je dat gevoel van flow het beste ervaren.

 

De zes dingen die je helpen om flow te laten ontstaan zijn dan ook:

 

  • Het hebben van een duidelijk doel
  • Het direct merken dat je vooruit gaat
  • Het volledig benutten van je vaardigheden
  • Je uitgedaagd voelen
  • Met concentratie bezig zijn
  • Controle hebben over de situatie

 

Wanneer je in flow bent is er zowel concentratie, als ontspanning, werk je met passie, inspiratie en creativiteit, ben je actief bezig, terwijl het met gemak lijkt te gaan, ben je in het moment en geeft het je voldoening en energie. Zo bereik je je doel en kun je geluk ervaren. Dit is dé manier om op een fijne manier te kunnen werken, of andere dingen te doen, zonder er moe van te worden, maar er juist met meer energie uit te komen!

 

***

 

Wil je meer lezen over flow? Kijk dan op Wikipedia, met achtergrondinformatie over Csikszentmihalyi, een grafiek over uitdaging en vaardigheid, en een lijst met publicaties – Klik hier. En ben je benieuwd wat je naast flow nog meer energie kan geven? Lees dan ook het blogartikel over Energiegevers – Klik hier.

 

***

 

–> Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen: Laat me hieronder in een reactie weten op welk moment jij flow ervaren hebt, of wat je gaat doen om dit nu te gaan ervaren.

 

Deel dit artikel alsjeblieft op social media als je het waardevol vond.
Je vrienden, connecties en volgers zullen het waarderen – en ik ook.