Een vrij weekend, waarin je écht vrij bent én je ook die vrijheid ervaart, dat wil je wel, toch? Hieronder heb ik wat do’s en don’ts opgeschreven die je hierbij kunnen helpen!

 

In dit blog lees je over:

 

  • Wat je niet moet doen, als je wilt kunnen ontspannen
  • Wat je wel moet doen, om je weekend als vrij te ervaren
  • Waarom het kan helpen om je weekend te plannen
  • Dat leuke dingen doen je helpt, ook als je nergens zin in hebt
  • En een extra tip voor een lijstje, met een vraag voor jou

Don’ts voor je weekend

 

Er is een aantal dingen belangrijk om vooral NIET te doen, als je een fijn en ontspannen weekend wilt hebben. Werk niet door in je weekend, ga dus niet het hele weekend lessen voorbereiden, of stapels proefwerken zitten nakijken, of andere werkdingen doen. Zorg dat je deze dingen doet op je werkdagen, kijk proefwerken direct na en bereid bijvoorbeeld – als je fulltime werkt – de helft van je lessen voor maandag al op donderdag voor en de andere helft op vrijdagmiddag. Zo ben je in het weekend echt vrij!

 

Ga dan ook niet direct extra laat naar bed en slaap niet heel lang uit. Een uurtje later gaan slapen en later opstaan, of een uurtje langer slapen dan normaal, is prima en kan prettig zijn. Meer verschil haalt je waarschijnlijk eerder uit je ritme, dan dat het je echt iets oplevert. Een vrij weekend is fijn, maar ga ook niet het hele weekend niets doen. Af en toe niets doen kan heel goed voor je zijn en kan je zeker helpen te ontspannen. Het blijkt echter vooral ook goed te voelen wanneer je het ‘niets doen’ bewust hebt gepland.

 

En heel belangrijk: Kijk in het weekend geen werkmail (of als dat – een keer – niet kan, kijk er alleen op één moment naar), gebruik je laptop zo min mogelijk en leg je smartphone het grootste deel van de tijd weg, die heeft ook weekend…

 

Do’s voor je weekend

 

Nu dus wat dingen die je juist WEL kunt doen, als je je weekend zo fijn en gezond mogelijk wilt gebruiken. Plan wat je in dit weekend wilt doen en ja, dat kan ook zeker een paar uur ‘niets doen’ zijn. Ga allebei de dagen in ieder geval iets buiten de deur doen / ergens naartoe, blijf niet de hele dag binnen. Buitenlucht, de natuur in en bewegen of sporten zijn dingen die je waarschijnlijk goed zullen doen. En misschien kun je al wel in je eentje een rondje lopen als gezinsleden wel uitslapen? Of je maakt er juist samen een fijne gezinswandeling van!

 

En maak bewuste keuzes over wat je nu op dit moment gaat doen. Zo hoef je je niet ‘schuldig’ te voelen over dat je iets anders doet dan je ‘eigenlijk’ zou (moeten!) doen. Dan heb je dus een fijner gevoel bij wat je doet (dit geldt natuurlijk altijd, niet alleen in je weekenden). Kies ook iedere dag één ding dat je echt wilt doen en houd je er aan om dat dan ook echt te doen. En denk nu niet direct weer aan ‘klusjes die moeten’. Het kan hierbij prima gaan om iets leuks en iets dat goed voor je is, zoals lezen, of wandelen. Het gaat erom dat je het kiest én doet. En heb je / hebben jullie al een weekend-ritueel? Bijvoorbeeld een TV programma dat jullie op vrijdagavond gezellig samen kijken? Of warme broodjes eten op zondagochtend?

 

Moeten er bepaalde grotere klussen worden gedaan? Plan dan bijvoorbeeld één kluszaterdag per maand. En zijn er veel huishoudelijke dingen te doen in het weekend? Kijk of je het kunt verdelen over de gezinsleden en plan bijvoorbeeld op beide dagen één uur om deze dingen te doen (boodschappen doen, schoonmaken, opruimen). Cluster het en beperk het, dan ben je de rest van de dag ook echt vrij! En zorg voor een ontspannen zondagavond: Na het eten direct je tas inpakken voor maandag, nog even ontspannen met een boek op de bank (nee, niet je werkmail checken) en op tijd naar bed, zodat je uitgerust en ontspannen aan de nieuwe werkweek kunt beginnen.

Je weekend plannen

 

Plannen wordt geassocieerd met werken en met dingen die moeten en ‘to do lists’ en dat is niet de associatie die je wilt voor je vrije weekend! Toch kan het plannen van je weekend je helpen. Als je niet bedenkt wat je met je weekend wilt, is het voorbij voor je er erg in hebt en dat voelt onbevredigend. Plan daarom voor iedere dag iets, dat is verstandiger.

 

Een helemaal lege dag kan bovendien beangstigend voelen. Plan echter niet al je dagdelen helemaal vol. Het helemaal vol willen plannen van al je vrije momenten kan ook voortkomen uit angst voor leegte. Het kan er bovendien voor zorgen dat je je helemaal niet ontspant, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. En zeker nu niet, nu je meer stress ervaart en het kunnen ontspannen dus extra belangrijk is. Plan het dus niet helemaal vol, maar zorg dat je ruimte blijft voelen in plaats van dat het voelt alsof je ook in je weekend weer van alles moet!

 

‘Leuke dingen’ doen

 

Voelt het op het moment alsof je niets leuk vindt, nergens zin in hebt en nergens van zult kunnen genieten? Kijk dan naar wat je normaal gesproken leuk vond, waar je vóór je burn-out klachten vaak zin in had, of waarvan je ergens wel weet dat je er blij van wordt, of energie van krijgt, ook al voel je dat nu niet. Denk ook aan dingen die je als kind leuk vond, misschien kun je zoiets wel weer een keer (met kinderen samen) doen?

 

Doe dus toch ‘iets leuks’, spreek met die vriendin af waar je altijd vrolijk vandaan komt, of ga naar dat creatieve marktje in de buurt, waar je vorige jaar leuk had rondgekeken. Ook al heb je er geen zin in, vaak is het toch leuk als je er bent. Dat is in ieder geval mijn ervaring van de tijd dat ik niet lekker in mijn vel zat en zelf burn-out klachten had. Mij hielp het om toch zulke ‘leuke dingen’ te blijven doen. En nu geniet ik er gelukkig weer voluit van!

 

Extra tip

 

Maak een lijstje met dingen die je leuk vind (of vroeger leuk vond) om te doen. Weet je dan niet wat je dit weekend wilt doen – misschien weet je op het moment überhaupt niet wat je wilt – dan pak je dit lijstje en kies je er iets van wat je dit weekend kunt doen. Ben je benieuwd wat er op mijn lijstje met leuke weekend-dingen staat?

 

Verdwalen in Heumensoord (een bos vlak bij mij in Nijmegen), met vrienden afspreken (ik heb een lijstje met namen klaarliggen) en vlindertjes van vilt maken (dit kan ook door de week, het is in ieder geval iets waarbij ik me goed kan ontspannen – de spullen liggen al klaar!).

 

–> Nu ben ik natuurlijk ook benieuwd wat er op jouw lijstje zou staan. Laat je het me hieronder weten? Leuk om te lezen en elkaar zo te inspireren!

 

 

Deel dit artikel alsjeblieft op social media als je het waardevol vond.
Je vrienden, connecties en volgers zullen het waarderen – en ik ook.