Móéten ontspannen, de tegenstelling die we maar al te goed kennen, maar die vaak weinig succesvol is. In dit 2e artikel over dit onderwerp geef ik je een rijtje tips die kunnen helpen bij het ontspannen en bij het ‘zijn in rust’ waarover ik vorige keer schreef. In het vorige artikel gaf ik je al de tip om onderscheid te maken tussen ‘vrije tijd’ en ‘lummeltijd’ en voor beide ruimte in je agenda te maken. Heb je dat artikel gemist? Klik hier!

 

Dit artikel gaat over:

 

Dingen die je kunnen helpen om het gevoel van rust in jezelf te leren vinden. Vanuit dat gevoel van rust is het makkelijker om te kunnen ontspannen. Dan gaat het om ontspannen door te zijn, en maakt het minder uit wat je doet. Dan kun je momenten van ontspanning of rust vinden, ook als het uiterlijk of innerlijk druk of chaotisch is. Hieronder enkele tips, gewoon als start. Meerdere ervan worden in komende blogartikelen nog verder uitgewerkt.

 

Tips voor innerlijke rust en ontspanning

 

Weet je niet meer goed hoe je kunt ontspannen, doordat je constant zoveel spanning / stress in je lichaam ervaart? Kijk naar onderstaand rijtje tips en kies er telkens één uit om op te focussen. Er zit vast iets bij dat jou nu een stapje verder kan helpen!

 

  • Zorg voor structuur in je dag, dit geeft je rust en houvast
  • Let op de afwisseling van inspanning en ontspanning
  • Zorg voor een goed dag- en nachtritme
  • Plan vrije tijd en lummeltijd in, in je dag en week
  • Wissel zitten (computerwerk) en bewegen af
  • Stop (of minder eerst) met koffie (koffie geeft onrust)
  • Drink veel water (of kruidenthee) om te vitaliseren
  • Plan beweging, sporten, of wandelen in en geniet ervan
  • Ga naar buiten, kijk naar de natuur, naar planten etc.
  • Probeer ergens in op te gaan (in sport / een hobby)
  • Zo kun je vaker flow ervaren, zie ook het artikel over flow
  • Laat los wat was of wat komt, leef meer in het nu
  • Wees aandachtig aanwezig bij wat je doet (mindfulness)
  • Doe een ontspanningsoefening / bodyscan-oefening
  • Ga even op de bank liggen, span en ontspan je spieren
  • Loop naar de toilet, laat de spanning los en rek je even goed uit
  • Ga in de tuin of op het balkon staan en adem een paar keer diep door
  • Kijk uit het raam, focus op de verte, neem een boom of de natuur bewust waar
  • Stop met piekeren (daarover gaat het volgende blog + bijbehorende oefening!)
Laat me in een reactie hieronder weten welk van bovenstaande tips jou vandaag heeft geholpen of zal kunnen helpen. En heb je aanvullingen, dan hoor ik die natuurlijk ook graag. Laat me weten waarover jij graag wilt lezen, dan kan ik daar nog beter op aansluiten!
Deel dit artikel alsjeblieft op social media als je het waardevol vond.
Je vrienden, connecties en volgers zullen het waarderen – en ik ook.